آغاز دوره‌های ارتقاء صلاحیت حرفه‌ای آموزگاران از مرداد-راهبرد معاصر
انتقاد پلیس از خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی: قرار بود برق چراغ‌های ۳۰ تقاطع قطع نشود، اما خبری نشد وضعیت آب و هوا، امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ / آغاز بارش‌ها از دوشنبه با ورود سامانه جدید تاریخ برگزاری کنکور مشخص شد: نوبت اول؛ ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت، نوبت دوم؛ ۵ و ۶ تیر وزیر علوم: در این چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده‌اند؛ این عدد نگران کننده‌ای است کشف محموله‌های بزرگ موادمخدر صنعتی در مرز‌های ایران و افغانستان پرونده سهمیه‌های کنکور در مسیر اصلاح/ اختصاص سهمیه به مدارس دولتی و دهک‌های پایین پلیس راه: آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد | جاده چالوس همچنان بسته است هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد متلاشی شدن باند ۶ نفره گروگان‌گیر / رهایی گروگان اتفاق هولناک در بیمارستان؛ به جای پای راست، پای چپ را قطع کردند سرپرست پلیس راه مازندران: مسدودیت کندوان تا روز شنبه ادامه دارد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران صدور کیفرخواست برای مدیر عامل معدن زمستان یورت تداوم بارش در ارتفاعات کشور آدرس سامانه ثبت معاملات اموال غیرمنقول

آغاز دوره‌های ارتقاء صلاحیت حرفه‌ای آموزگاران از مرداد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز دوره‌های آموزشی توانمند سازی و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای آموزگاران مدارس ابتدایی (طرح شهید همت) از مردادماه امسال خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۱۳ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 04
کد خبر: ۱۹۲۷۴۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ معصومه نجفی پازوکی در نشستی خبری با موضوع جشنواره عصر جدید یاددهی، یادگیری معلمان آموزش ابتدایی و رویداد "الف، تا"، اظهار کرد: مساله اصلی ما در این موضوع به روز کردن معلمان است. معلم مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عنصر است اگر همه لوازم آموزش دچار اختلال باشد، اما معلم توانمند باشد به تنهایی می‌تواند خلاء تمام نواقص را پر کند، لذا مساله اصلی ما در این موضوع آموزش معلم است.

وی با بیان اینکه ابتدای دهه نود کتب درسی جدید التالیف شدند و رویکرد کتب درسی تغییر کرد، توضیح داد: مثلا در کتاب درسی علوم رویکرد کاوشگری شد؛ در درس ریاضی رویکرد حل مساله و فارسی رویکرد ارتباطی پیدا کرد. این تغییر رویکرد‌ها اتفاق بزرگ در محتوای آموزشی بود، اما چقدر معلم ما متناسب با این تغییر رویکرد آموزش دید؟. دوره‌های آموزشی نصفه و نیمه برگزار شد. وقتی در سطح ارزشیابی برنامه درسی توجه می‌کردیم، متوجه می‌شدیم اتفاقی که در کلاس درس رخ می‌دهد متفاوت از رویکرد اصلی برنامه است و معلم همان مسیری که بلد بود را طی می‌کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: نتیجه آن نیز در آزمون‌های بین المللی "خیلی خوب" نشان می‌داد و ما نتوانستیم خود را به استاندارد‌های بین المللی برسانیم. آموزش معلم ما متفاوت و در حد برگزاری دوره ۲۰ الی ۳۰ ساعته کفایت نمی‌کند. امسال آموزش معلم در طرح شهید همت را داشتیم. هدف این طرح این بود با شبکه سازی در کل کشور گفتمان آموزشی مستمر را بین معلمان راه اندازد.

نجفی پازوکی با بیان اینکه یکی از موضوعات روی میز معلمان در طرح شهید همت برنامه درسی کلاس بود، توضیح داد: مطلب باید جذاب و عملیاتی می‌بود تا معلم را بتوان در این فضای گفتمانی آورد. در طرح شهید همت طوری برنامه‌ریزی شد تا یک جریان آموزشی از سطح مدرسان کشوری شروع شود. این مدرسان مولفان کتب درسی و مسلط به رویکرد به روز برنامه درسی و آشنا به استاندارد‌های بین المللی بودند. این‌ها نماینده کشوری بودند و از استان‌ها افرادی آمدند و آموزش دیدند و محتوا ضبط شد و در اختیار مدرسان استانی قرار گرفت. مدرسان استانی به مدرسان مناطق و مدرسان مناطق به مدرسان میانی آموزش دادند و نهایتا حلقه‌های ۱۰ نفره معلم را ایجاد کردند.

وی افزود: در این راستا شبکه سازی ۱۲۰ هزار معلم در کل کشور انجام شده است. از آذر ۱۴۰۱ این را شروع کردیم. وقتی به شبکه ۱۰ نفره رسیدیم سال تحصیلی تمام شده بود. گرچه ریل گذاری انجام شد، اما هدف اصلی در کلاس درس به سرانجام نرسید و امسال برنامه داریم دوره آموزشی را از مرداد آغاز کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در پایان این فرآیند دو کار انجام می‌شود. یکی سنجش صلاحیت معلمان که باید ابزار سنجش معتبر برای این موضوع توسط مرکز سنجش تولید شود و دیگری عصر جدید یادگیری است. مساله اصلی ما طراحی آموزشی بود که معلم حتما باید طراحی آموزشی برای مبحث کتب درسی داشته باشد که این یعنی باید تسلط کامل به برنامه درسی داشته باشد. اینگونه فقط روی صلاحیت تخصصی کار نکردیم بلکه صلاحیت حرفه‌ای در نظر گرفته شد. نهایتا نیز سامانه‌ای با آدرس "عصر جدید" طراحی شد و قرار شد معلمان آموزش دیده در طرح شهید همت آثار طراحی آموزشی خود و فیلم تدریس آن را بارگزاری کنند.

نجفی پازوکی افزود: ۲۰ هزار و ۵۰۲ اثر بارگذاری شد. تقریبا حدود ۸۰ هزار معلم توانستیم از ۱۲۰ هزار نفر وارد این گفتمان آموزشی کنیم که از ۸۰ هزار معلم ۲۰ هزار اثر دریافت کردیم. یعنی ۲۵ درصد آن‌ها آثار را فرستاده‌اند. بالغ بر ۱۳۴ هزار بازدید از سامانه انجام شده است. مدرسان طرح شهید همت بهترین‌ها را انتخاب کردند و در منطقه جلسه حضوری گذاشته شد. ۲۶ هزار نفر هم ثبت نام و اعلام آمادگی کرده بودند که ما در گفتمان آموزشی شرکت می‌کنیم و این‌ها در پایان درباره تدریس‌ها اظهار نظر می‌کردند و بهترین تدریس انتخاب می‌شد. از هر استان ما یک منتخب در هر ۸ موضوع داشتیم.

وی افزود: نهایتا ۲۵۶ اثر در سطح کشور آمد و ۳۲ اثر در داوری کشوری انتخاب شد. هفته آینده در رویداد "الف تا" این ۳۲ اثر به نمایش گذاشته می‌شود و یک گفتمان آموزشی هم آنجا شکل می‌گیرد. محل برگزاری رخداد "الف تا" مصلی تهران است که در آن غرفه‌هایی داریم و از ۸ تا ۲۰ تیر ماه نمایشگاه برپا است. / ایسنا

ارسال نظر
آخرین اخبار